آنچه درباره نصب دوربین مداربسته باید بدانیم

نصب دوربین مدار بسته مهارت تخصصی است که فراگیری آن به صورت کامل و حرفه ای، به معنی داشتن یک شغل آینده دار و دائمی است. امروزه امنیت الکترونیک تا حدود زیادی به مدد امنیت های سنتی آمده و باعث ارتقا و بازدهی آنها شده است. به همین دلیل امروزه دوربین های مدار بسته به عنوان عضو کلیدی امنیت الکترونیک به شمار می روند و به صورت قابل توجهی از آنها استفاده می شود.

استفاده از این وسیله امروزه در بخش های مختلفی انجام می شود که مهمترین آنها عبارتند از:

مراکز مسکونی
مراکز تجاری
فروشگاه ها
بانک ها
ادارات
کارخانجات
مراکز نظامی
مراکز عمومی مثل پارک ها
مراکز آموزشی

نصب دوربین مدار بسته یک کار تخصصی است که افراد معمولا دانش و مهارت آن را از طریق شرکت نمودن در دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته کسب می کنند. ما در ادامه این متن قصد داریم مراحل نصب دوربین مدار بسته و تنظیمات آن را به صورت کامل توضیح دهیم.

انتخاب مکان مناسب، اولین گام مهم در نصب دوربین مدار بسته

نصب دوربین باید با شناخت کافی از محلی که قرار است دوربین در آن نصب شود، انجام گیرد. یک دوربین مدار بسته زمانی کارایی و بازدهی مطلوب دارد که در محل مناسبی نصب شده باشد و بر منطقه تحت پوشش خود با بهترین کیفیت تسلط داشته باشد. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که حتی اگر شما دوربین بسیار باکیفیتی خریداری کنید اما آن را در مکان مناسبی نصب نکنید، نمی توانید از آن انتظار بازدهی داشته باشید.

در حالت کلی نصب دوربین باید به صورتی انجام گیرد که نقطه کوری در محل نباشد. برای انجام این کار نیز باید تا حد امکان از کمترین تعداد دوربین ها استفاده کرد. این موضوع مهارتی است که در اختیار نصاب های حرفه ای دوربین مدار بسته است. برای مثال یک دوربین مدار بسته در یک منطقه مسکونی باید به گونه ای نصب شود که تمامی محوطه های آزاد و راه های عبور و مرور را پوشش دهد.

نصب دوربین مدار بسته به این دلیل انجام می شود که بتوان در مواقع ضروری از داده های آنها استفاده کرد. به همین دلیل این دوربین ها باید در مکان های دور از دسترس افراد و با استحکام کافی نصب شوند.

برای مثال اگر یک دوربین مدار بسته در ارتفاع نامناسب و با استحکام ناکافی نصب شود، قطعا به راحتی توسط سارقین از کار می افتد و بازدهی نخواهد داشت. همچنین سیم های دوربین ها نیز باید در ارتفاع بالا و جایی که کمترین امکان دسترسی است قرار داشته باشند. زیرا قطع شدن این سیم ها باعث از کار افتادن دوربین ها خواهد شد.

نصب دوربین باید در مکانی انجام شود که کمترین تداخل نوری با ضبط تصاویر وجود داشته باشد. زیرا وجود نور زیاد می تواند باعث کاهش کیفیت تصاویر ضبط شده شود.
برقراری مدارها و کابل کشی گام دوم نصب دوربین مدار بسته

در مرحله دوم یا همان برقراری مدار و کابل کشی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید اتصالات با دقت بالا و به محکم ترین صورت اجرا شوند. برای برقراری مدارها و کابل کشی دوربین شیوه های مختلفی وجود دارد که این شیوه ها عبارتند از:

اجرای مدار آنالوگ یا اچ دی: برای اجرای مدار آنالوگ یا همان HD، باید برای هر دوربین یک کابل برق و یک کابل تصویر ایجاد شود. کابل برق این دوربین ها از منبع تغذیه دستگاه DVR گرفته می شود و کابل تصویر نیز به صورت جداگانه به دستگاه DVR می رود. برای نصب دوربین مدار بسته در این مدار از کابل های RG11، RG6، RG59 استفاده می شود.

نصب دوربین آی پی یا همان تحت شبکه: در این شیوه به دوربین های تحت شبکه یا همان آی پی، NVR و همچنین سوئیچ شبکه نیاز است. روند کلی کار بدین صورت است که کابل‌های Cat6، Cat5e، Cat5 و غیره تصاویر را از دوربین به سوئیچ شبکه و سپس به دستگاه NVR انتقال داده می شوند. برای منبع تغذیه این دوربین ها نیز معمولا از همان کابل ها و قابلیت POE سوئیچ شبکه استفاده می شود.

نصب دوربین مدار بسته به صورت بی سیم: این شیوه معمولا برای مراکز بزرگ مثل کارخانه ها که هزینه کابل کشی زیاد است استفاده می شود. در این شیوه تنها برای دوربین ها یک کابل تغذیه برق قرار داده می شود. در این حالت باید یک شبکه محلی وای فا تعریف شود و سرعت اینترنت نیز باید بالا باشد.
تنظیمات دوربین مدار بسته گام آخر نصب دوربین مدار بسته

تنظیمات دوربین مدار بسته یکی از مهم ترین مباحث در رابطه با نصب دوربین می باشد. برای این کار باید تمامی مراحلی عملی نصب دوربین به بهترین صورت اجرا شوند. همچنین باید نوع دوربین مدار بسته را در نظر گرفت و بر اساس آن و کاتالوگ موجود در کارتن دوربین، نسبت به نصب نرم افزارهای مناسب و اعمال تنظیمات اقدام کرد.

تنظیمات ضبط دوربین مدار بسته:

برای رفتن به صفحه تنظیمات ضبط می بایست مسیر منوی اصلی> پیشرفته> ضبط را رفته در این صفحه می بایست همه نقاط در کنار هم تنظیم شده تا به کانال‌هایی که دوربین دارید، وصل گردد. دقت داشته باشید که هر کانالی که دوربینی نداشته باشد باید متوقف شود. در آخر بر روی دکمه OK کلیک کنید تا تنظیمات تایید شود. در مرحله بعدی مسیر منوی اصلی> تنظیم> برنامه را رفته و از گوشه سمت چپ بالای صفحه همه کانال ها و روزهای هفته را انتخاب نمایید. دقت داشته باشید که تنها کادر بالای MD سفید باشد، بر روی دکمه OK کلیک کنید.

در انتها مسیر منوی اصلی> تنظیمات>detect را رفته و بر روی صفحه پیشفرض کلیک کنید. دقت داشته باشید که کادر فعال سفید باشد، بر روی دکمه OK کلیک کنید.

تنظیمات بازیابی فیلم‌های ضبط شده دوربین مدار بسته:

برای این منظور ابتدا وارد صفحه جستجو شوید و روز دلخواه را از تقویم انتخاب کنید. از طریق زبانه هایی که در زیر دوربین قرار دارند دوربین هایی که قصد دارید تصاویر آنها را مشاهده کنید انتخاب نمایید.

همچنین می توان با اعمال تنظیمات بیشتر تصاویر دوربین ها را به صورت لحظه ای بر روی تلفن همراه هوشمند خود انتقال داده و مشاهده کرد. بر روی کلید رنگی که در پایین صفحه وجود دارد کلیک کرده زمان مورد نظر مشاهده‌ی فیلم ضبط شده را انتخاب کنید.
www.esfahandorbin.irآنچه درباره نصب و تنظیم دوربین مداربسته باید بدانید